What do you think they're looking at?


What do you think they're looking at? (2022)


In 2019 I decided not to dye my hair anymore. And I have discovered many things along this journey.

I lived this process of slow graying with serenity, but those closest to me (friends and family) experienced a sense of worry and uneasiness. Many women have told me: “I would be afraid that if I no longer dye my hair, others might think that I am old”.

Today there are no longer strict aesthetic limits and we can wear clothes without gender definition, we have cleared customs for female bodies of all sizes or not shaved, but one thing remains difficult to come to terms with white hair.

Everything can be forgiven by a woman, but not her old age. Because the bodies, which are increasingly objected to being transformed at will and the territory where personal and political goals can be marked, cannot accommodate old age and what it alludes to as death.

In this project I chose to tackle the theme of the body and old age, focusing only on the hair that was my object of investigation. Hair is also one of the elements most linked to identity.

So I tried to study of my hair and identity by observing them from various angles, like many passport photos.


(Italiano)

Nel 2019 ho deciso di non tingermi più i capelli. E ho scoperto molte cose durante questo percorso.

Ho vissuto questo processo di lento ingrigire con serenità, ma chi mi era più vicino (amiche e familiari) viveva un senso di preoccupazione e inquietudine. Molte donne mi hanno detto: “Io avrei paura che se non mi tingessi più i capelli, gli altri possano pensare che sono vecchia”.

Oggi non esistono più rigidi limiti estetici e possiamo indossare abiti senza definizione di genere, abbiamo sdoganato corpi femminili di tutte le taglie o non depilati, ma su una cosa resta difficile venire a patti: i capelli bianchi.

Tutto si può perdonare ad una donna, ma non la sua vecchiaia. Perché i corpi, che sempre più sono oggetto da trasformare a piacimento e territorio dove segnare traguardi personali e politici, non possono accogliere la vecchiaia e ciò che essa allude: la morte.

In questo progetto ho scelto di affrontare il tema del corpo e della vecchiaia, focalizzando l’attenzione solo sui capelli che erano il mio oggetto d’indagine. I capelli sono anche uno degli elementi più legati all’identità.

Ho provato allora a fare uno studio dei miei capelli e dell’identità osservandoli da varie angolazioni, come tante foto tessere.